Študijný odbor: učiteľstvo a pedagogické vedy
Študijný program: anglický jazyk a literatúra
Forma štúdia: denná, externá
Rada pre študijný program:
Predseda: doc. Mgr. Mariana Sirotová, PhD., mim. prof.
Členovia:
doc. PaedDr. Juraj Miština, PhD.
doc. Gabrielu Chmelíková, PhD.
Bc. Paulína Škablová
Mgr. Ján Horecký
Mgr. Edita Kschillová
Osoby zodpovedné za uskutočňovanie študijného programu:
za aprobáciu anglický jazyk a literatúra: prof. Olga Byessonova, DrSc.
za učiteľský základ: doc. Mariana Sirotová, PhD., mim. prof.
Osoby zabezpečujúce výučbu profilových predmetov:
za aprobáciu anglický jazyk a literatúra:
prof. Olga Byessonova, DrSc
doc. PaedDr. Juraj Miština, PhD.
doc. Mgr. Gabriela Chmelíková, PhD.
za učiteľský základ:
doc. Mariana Sirotová, PhD. – funkčné miesto profesorky
PaedDr. Tímea Šeben Zaťková, PhD. – funkčné miesto docentky
prof. dr. hab. Krzysztof Mariusz Rubacha – funkčné miesto profesora
Cieľom magisterského vzdelávania v kombinačných učiteľských študijných programoch je kvalitne pripraviť absolventa na výkon povolania pedagogického zamestnanca v kategórii učiteľ podľa zákona č. 138/2019 Z.z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov, pre nižšie stredné vzdelávanie (učiteľ druhého stupňa základnej školy) a pre nižšie stredné odborné vzdelávanie, stredné odborné vzdelávanie, úplné stredné všeobecné vzdelávanie, úplné stredné odborné vzdelávanie a učiteľ pre vyššie odborné vzdelávanie (učiteľ strednej školy).
Absolvent bude mať rozvinutý komplex znalostí a vedomostí, kľúčových spôsobilosti a schopností, hodnotových postojov a osobných čŕt, ktoré mu umožnia úspešné vykonávanie povolania učiteľa, začlenenie sa do pracovných i mimopracovných spoločenských štruktúr.
Profil absolventa:
Výstupy vzdelávania v kategóriách :
1. Vedomosti:
Absolvent bude ovládať poznatky o javoch pedagogickej reality, edukačných procesoch a ich činiteľoch, determinantoch výchovy a vzdelávania, ako aj poznatky o spôsoboch poznávania pedagogickej reality, o pedagogických a didaktických prístupoch, koncepciách a poznatky o riešení rôznorodých pedagogických situácií. Absolvent bude ovládať poznatky vzdelávacej inklúzie, rozvoja osobností žiakov a uplatňovania diagnostických, intervenčných a evalvačných činností. Absolvent bude ovládať poznatky vedných disciplín, ktoré predstavujú jeho aprobačné vyučovacie predmety. Bude disponovať rozsiahlym vedeckým poznaním v profilovej oblasti anglický jazyk a literatúra. Bude oboznámený so systematickými poznatkami jazykovedných disciplín ako štylistika anglického jazyka, aplikovaná lingvistika, frazeológia anglického jazyka, sémantika, pragmatika, rozoznávať variety anglického jazyka. Zároveň bude mať znalosti z dejín literatúry anglofónnych krajín v širšom historickom a kultúrnom kontexte. Osvojí si aktuálne štátne vzdelávacie programy v oblasti jazyk a komunikácia, zvládne teoretické základy projektovania, realizácie a hodnotenia výchovy a vzdelávania. Absolvent bude ovládať rozsiahle teoretické a praktické súvislosti obsahu vzdelávania a didaktiky vyučovania angličtiny ako cudzieho jazyka, poznať alternatívne formy vyučovania a stratégie učenia sa.
2. Zručnosti:
Absolvent bude disponovať rozsiahlymi metodickými spôsobilosťami v profilovej oblasti anglický jazyk a literatúra vrátane zručností v oblasti informačno-komunikačných technológií. Bude ovládať študovaný anglický jazyk v ústnej a písomnej interakcii. Bude kompetentný samostatne formulovať vedecký problém, vzťahovo-analyticky uvažovať v problematike disciplín študijného odboru ako sú napr. aplikovaná lingvistika, štylistika, frazeológia a súčasná literatúra a kultúra anglofónnych krajín. Dokáže uplatniť východiská a trendy teoretickej a metodologickej perspektívy anglického jazyka a literatúry.
3. Profesijné kompetencie v oblastiach:
Žiak - absolvent magisterského vzdelávania bude vedieť adekvátne identifikovať vývinové a individuálne charakteristiky žiaka, psychologické a sociálne faktory učenia sa žiaka a sociokultúrny kontext vývinu žiaka.
• Edukačný proces – absolvent bude ovládať obsah a didaktiku vyučovacích aprobačných predmetov, ktoré sú kombináciou jeho študijného programu, bude vedieť adekvátne plánovať a projektovať vyučovanie, realizovať vyučovanie, hodnotiť priebeh a výsledky vyučovania a učenia sa žiaka.
• Profesijný rozvoj – absolvent bude primerane plánovať a realizovať svoj profesijný rast a sebarozvoj, dokáže sa stotožniť s hodnotami a poslaním vzdelávacej inštitúcie. Absolvent bude schopný aplikovať metodické princípy rozvíjania všetkých jazykových zručností. Dokáže zohľadniť interkultúrne aspekty vo vyučovaní, rozvíjať autonómiu učenia sa a samostatným a primeraným spôsobom uskutočňovať pedagogické hodnotenie a evalváciu. Bude pripravený vykonávať výskum s vysokou mierou tvorivosti a samostatnosti a vyhodnocovať jeho výsledky. Bude kompetentný realizovať skúmanie pedagogických javov v prostredí výučby anglického jazyka a literatúry, formulovať závery vlastného skúmania a disponovať spôsobilosťou akademického písania. Dokáže predstaviť výsledky svojho skúmania pred odbornou komunitou v anglickom jazyku. Dokáže zrozumiteľne a presvedčivo propagovať výsledky bádaní širšej verejnosti.
4. Prenositeľné kompetencie:
Absolvent bude mať rozvinutú schopnosť zvládať záťažové situácie, schopnosť pracovať s informáciami, schopnosť niesť zodpovednosť, schopnosť identifikovať a riešiť problémy, schopnosť pracovať v tíme a viesť tím, schopnosť tvorivého a pružného myslenia a konania, komunikačné schopnosti ,prezentačné zručnosti, schopnosť prispôsobiť sa zmeneným okolnostiam, zručnosť písomného prejavu a schopnosť pracovať v interkultúrnom / medzinárodnom prostredí. Bude preukazovať vysoký stupeň pracovnej samostatnosti a predvídavosti v známom aj neznámom prostredí ako špecialista na vyučovanie cudzích jazykov vo všeobecnosti. Absolvent bude schopný efektívne pracovať ako člen tímu a riadiť jednotlivcov a kolektív. Dokáže účinne komunikovať s rôznorodými aktérmi výkonu jeho profesie, externým prostredím a zvládať verejný prejav. Bude dodržiavať princípy profesijnej etiky ako sociálne angažovaný člen spoločnosti s rozvinutými spoločensky akceptovanými občianskymi postojmi, pozitívnym postojom k svojej profesii, cieľovej skupine a vlastnému celoživotnému vzdelávaniu
Uplatniteľnosť absolventa:
Absolvent druhého stupňa študijného programu Anglický jazyk a kultúra v odbornej komunikácii sa uplatní na trhu prácev styku so zahraničnou klientelou v rámci rozvoja kultúrno-ekonomických vzťahov so zahraničím;v prekladateľských a tlmočníckych činnostiach sa uplatní ako prekladateľ a tlmočník – dokáže zrealizovať odborný preklad, tlmočenie konzekutívnou a simultánnou technikou, asistovať v medzikultúrnej komunikácii v rôznych sférach komunikácie, uľahčiť medzikultúrnu komunikáciu;uplatnenie nájdev zahraničných či medzinárodných spoločnostiach v oblasti zákazníckeho servisu, resp. starostlivosti o zákazníka “customer service“,v oblasti reklamy a vzťahov s verejnosťou.
Hodnotenie uplatniteľnosti absolventov študijného programu
Hodnotenie uplatniteľnosti absolventov podľa študijných programov je zverejnené na webovej stránke: Hodnotenie uplatniteľnosti absolventov FF UCM v Trnave
Uplatniteľnosť absolventov učiteľských kombinačných študijných programoch je podľa zrealizovaného dotazníka v roku 2020 (zahŕňal absolventov od roku 2005 do roku 2020) posudzovaná v týchto kategóriách:
- Spokojnosť so štúdiom na FF UCMv intenciách uplatniteľnosti absolventov – v tejto kategórii odpovedalo 39,1% absolventov na škále veľmi dobrá, 45.3% skôr dobrá, 15,6% priemerná a na škále skôr zlá a zlá nebolo zaznamenané žiadne hodnotenie. Pozitívom je až 84,4% absolventov je spokojných s kvalitou prípravy na výkon svojej profesie.
- Zamestnanosť v odbore, ktorý absolventi študovali – spokojnosť absolventov to potvrdzuje aj ďalšia kategória, v ktorej 60,9% absolventov uviedlo, že sa zamestnali v študovanom odbore, 21,9% v čiastočne sa prekrývajúcom odbore a iba 17,2%v inom ako študovanom odbore.
- Prospešnosť štúdia odboru v pripravenosti na výkon povolania -v tejto kategórii 25% absolventov uviedlo áno, že im štúdium pomohlo v pripravenosti v zamestnaní, 53,1% uviedlo skôr áno a 20,3%, skôr nie 1,6% nie. Negatívne odpovede vychádzajú z faktu, že nie všetci absolventi sa uplatnili v zamestnaní, na ktoré ich pripravovalo štúdium.
- Spokojnosť zamestnávateľa s kvalitou pripravenosti absolventov -v tejto kategórii je pozitívna, že až 45,3% absolventov sa vyjadrilo, na škále áno skôr že ich zamestnávateľ je spokojný s kvalitou ich pripravenosti, 46,9% absolventov uviedlo škálu áno, 6,3% neviem posúdiť a iba 1,6% skôr nie, 0% nie.
Z uvedeného vyplýva, že štúdium v kombinačných učiteľských študijných programoch kvalitne pripravuje absolventov na výkon povolania. Rozvoj prenositeľných kompetencií a aj mnohých profesijných kompetencií umožňuje absolventom úspešne sa zamestnať aj mimo vzdelávacích inštitúcií. Možno teda konštatovať uspokojivú uplatniteľnosť absolventov kombinačných učiteľských študijných programov na trhu práce.
Bližšie informácie sú k dispozícii na nasledovnom odkaze: Hodnotenie štúdia študentmi
Súbory na stiahnutie:
Interný materiál FF UCM je prístupný len pre Akreditačnú agentúru. Prístup k informačným listom predmetov majú študenti FF UCM prostredníctvom akademického informačného systému.
Infolisty pre denné magisterské štúdium
Infolisty pre externé magisterské štúdium